هدف شما از چاپ کتاب و یا نوشتن آن می تواند تاثیر زیادی در میزان فروش آن داشته باشد. قبل از نوشتن هر کتاب، نویسنده باید بداند چرا باید زمان زیادی را برای نوشتن و چاپ کتاب اختصاص دهد. هزینه کردن برای هر کاری فقطمالی نیست. گاهی انرژی و زمان را هزینه می کنید تا کاری را انجام دهید. در کتاب نویسی هم همین طور است. شما باید انرژی، زمان و هزینه مالی بسیاری انجام دهید تا یک کتاب را بنویسید و چاپ کنید. پس مهم است که آن را با چه هدفی می نویسید و یک تصمیم ناگهانی و نادرست نگیرید.

هدف شما از نوشتن کتاب چیست؟

هدف از نویسندگی برای نگارش یک کتاب می تواند برای هر نویسنده متفاوت باشد. در این جا لیستی از اهداف مختلفی که یک فرد ممکن است برای نوشتن کتاب داشته باشد، برای شما لیست کرده ایم:

  • صاحب کسب و کار هستید و می خواهید در حوزه خود متخصص تر جلوه داده شوید.
  • فرد متخصصی هستید که می خواهید نسبت به رقیبانتان متفاوت تر باشید.
  • دانش و تخصص بسیاری دارید که می خواهید آن را در اختیار دیگران قرار دهید.
  • تجربیات ارزشمندی دارید که می خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید
  • به نویسندگی علاقه دارید و واقعا برای بهبود خود و دست نوشته هایتان تلاش می کنید و آموزش می بینید.
  • می خواهید با فروش کتاب تان برای کسب و کارتان بازرایابی کنید
  • داستان های زیبایی می نویسید و می خواهید آن ها را به چاپ برسانید و راه های درگیر کردن مخاطب را با نوشته هایتان می دانید.

اما اگر اهداف شما چیزی مثل موارد زیر باشد، در مورد نوشتن کتاب تجدید نظر کنید. چون هدف شما هدف درستی برای کتاب نویسی نیست.

  • چند خط نوشته اید و فکر می کنید چون فلان بازیگر یا فلان فامیل تان کتاب چاپ کرده است، پس شما هم می توانید این کار را انجام دهید.
  • اگر می خواهید با نوشتن کتاب به دیگران پز دهید و برایشان کلاس بگذارید
  • اگر هدف تان از نوشتن کتاب، فقط و فقط معروف شدن است و هدف دیگری ندارید و کیفیت کتاب را فدای کمیت آن می کنید و فقط سعی می کنید کتاب های زیاد بدون محتوای مناسب بنویسید و چاپ کنید.
  • اگر قصد دارید احساسی رفتار کنید و فقط کتاب تان را به فرد خاصی تقدیم کنید.
  • اگر هنوز در مورد محتویاتی که باید در کتاب شما باشد، اطلاعاتی ندارید و می خواهید فقط چند دست نوشته را بدون آشنایی با جزئیات کتاب نویسی چاپ کنید. (این موضوع زمانی که شما نویسنده یک کتاب داستان یا رمان باشید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.)
  • اگر فکر می کنید، کتاب تان خیلی خاص است و فقط کافی است آن را بنویسید. بدون این که با اصول تبلیغ کتاب تان آشنا باشید و یا از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • اگر فکر می کنید بدون پرداخت هیچ هزینه ای برای تبلیغات می توانید کتاب تان را پر فروش کنید.

مراقب باشید شما نباید پول خود را به این راحتی دور بریزید.

هدف اکثر نویسندگان از چاپ کتاب

  • می خواهند در شغل یا کار خود متخصص تر نشان داده شوند و برند سازی کنند. بسیاری از این افراد حتی نویسندگی را بخشی از کار خود نمی دانند و به نوشتن فقط یک یا نهایتا دو کتاب بسنده می کنند (برخی از این افراد حتی از فرد دیگری که در حوزه تخصصی آن ها سر رشته دارد، می خواهند که برای آن ها کتاب بنویسند و در نهایت کتاب را با نام خودشان چاپ می کنند تا برای تخصص شان برند سازی کنند)
  • می خواهند به عنوان یک نویسنده رمان یا رمان نویس، مشهور شوند و نویسندگی بخش اعظمی از زندگی آن ها را در بر می گیرد. این افراد قبل از شروع نوشتن اولین رمان شان تمامی آموزش های مربوط به درگیر کردن ذهن مخاطب، نحوه شاخ و برگ دادن به اتفاقات داستان و نحوه به کارگیری استعاره و همه موارد مشابه آن را از قبل می شناسند.)

در اینجا برای شما یک چک لیست از اهداف احتمالی شما تهیه کرده ایم. این چک لیست را مطالعه بفرمایید و پاسخ سوالات آن را بدهید. در پایان شما به طور کامل یک لیست از اهداف خود برای نوشتن کتاب دارید که نه تنها برای خودتان واضح تر و روشن تر می شود که چرا می خواهید یک کتاب بنویسید و چاپ کنید، بلکه این لیست نهایی می تواند زمانی که در میانه ی مسیر هستید به شما انگیزه برای نوشتن کتاب تان بدهد و نگذارد به خاطر اهمال کاری و یا به دلیل خستگی دست از نوشتن بردارید.

برای نتیجه بهتر می توانید دلایل خود را برای نوشتن کتاب بر روی دیوار یا جایی جلوی چشمان تان قرار دهید که هر زمان که فرصت کردید، بتوانید از آن استفاده کنید.

 

چک لیست هدف از چاپ کتاب

  • دقیقا به چه علت می خواهید کتاب خود را بنویسید؟
  • آیا کتاب شما مانند دیگر کتاب های چاپ شده است یا حرف جدیدی برای گفتن دارد؟
  • برای نوشتن و چاپ این کتاب به چه چیزها و انجام چه کارهایی نیاز دارید؟
  • آیا برای دل خودتان می نویسید؟
  • آیا چیزی برای یاد دادن و عرضه کردن به دیگران دارید؟
  • آیا هدف شما کسب پول و شهرت است؟
  • آیا می نویسید که فقط آن را تقدیم به فرد خاصی کنید؟
  • آیا برای کسب سریع اعتبار اجتماعی کتاب می نویسید؟
  • آیا برای کسب در آمد قصد نوشتن و چاپ تاب دارید؟
  • آیا برای ایجاد رزومه قوی تر به عنوان دانشجوی ارشد یا دکترا نیاز به نوشتن یک کتاب دارید؟
  • آیا برای افزایش اعتبار و تقویت برند خود کتاب می نویسید؟
  • آیا برای این که از خود تاثیر مثبت بگذارید و جایگاه حرفه ای خود را ارتقا دهید، کتاب چاپ می کنید؟
  • آیا برای این که پس از مرگ تان نیز نام و یادی از شما باقی بماند می خواهید کتاب بنویسید؟
  • آیا کتاب برای شما حکم بیزینس کارتی را دارد که کسی نمی تواند آن را دور بیندازد و می خواهید از آن به عنوان یک ابزار بازاریابی استفاده کنید تا بتوانید خدمات و محصولات گرانترتان را از طریق آن بفروشید؟
  • آیا هدف شما از نوشتن کتاب داشتن یک تریبون شخصی است که بتوانید به جای سخنرانی در یک سمینار، حرف هایتان را در قالب متن به گوش مخاطبان خود برسانید؟
  • آیا هدف تان از نوشتن کتاب این است که نتایج تحقیق خود را در مورد موضوعی خاص در قالب کتاب ارائه دهید؟

 

سید امیرحسین میرابوالقاسمی

سید امیرحسین میرابوالقاسمی

مشاهده تمام پست ها

اضافه کردن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سید امیرحسین میرابوالقاسمی

سید امیرحسین میرابوالقاسمی

چالش ۳۰ روزه کتاب نویسی